Hoe maak je de beste foto voor je website?

Wanneer het gaat om het neerzetten van een goede website, richten de meeste ondernemers zich op de geschreven content ervan. Niet zo vreemd, want werkelijk overal wordt gehamerd op de waarde van goede content. Zonder goede content wordt je website niet gevonden en niet gewaardeerd. Maar ook al staat jouw geschreven content als een huis, dan nog ben je niet klaar. Er zijn verschillende andere aspecten die een meerwaarde kunnen bieden. Een van de belangrijkste daarvan zijn je foto’s die je gebruikt in je website.

Website fotografie door Boost Creators

Het waarom: een hogere conversie door de juiste foto’s

Content is dus niet alleen tekst, maar ook beeldmateriaal. Het klinkt misschien als een cliché, maar een beeld kan echt meer zeggen dan duizend woorden. Dat betekent natuurlijk niet dat zomaar elke foto het gewenste effect heeft. Net als je geschreven content dien je ook het beeldmateriaal zorgvuldig te kiezen. De kleur, sfeer en uitstraling van de foto hebben allen hun effect op de kans dat een mogelijke website bezoeker een daadwerkelijke koper wordt. Alleen met de juiste foto’s bereik je een hogere conversie.

We delen 4 tips hoe je de beste foto maakt voor op jouw website!

Tip 1: bepaal het doel van de foto voor je website?

De belangrijke eerste stap in het gebruiken van foto’s met een meerwaarde, is het bepalen van je doel. Wat wil je er als website-eigenaar mee bereiken? Wil je er bijvoorbeeld een tekst mee toelichten, of een bepaalde sfeer creëren? Het effect van de foto moet aansluiten bij wat jij met je website beoogt. Over het algemeen geldt dat foto’s die puur decoratief zijn, door de meeste bezoekers worden genegeerd.

Tip 2: mensen in beeld

Steeds weer komt uit onderzoek naar voren, dat het verstandig is om mensen in beeld te brengen. Niet alleen trekt dit de aandacht van de bezoekers, het zorgt er ook voor dat hij of zij zich beter kan identificeren met jouw product of dienst. Het effectiefst is om ‘echte’ foto’s in plaats van foto’s met modellen te gebruiken. Dit maakt je boodschap nog een stuk geloofwaardiger. Afgeraden wordt, om personen recht in de camera te laten kijken. Dit kan een ongemakkelijk effect opleveren. Laat ze bijvoorbeeld naar een call to action kijken. Het blikveld dient gericht te zijn op je doel (zie tip 1).

Restaurant foto

Bovenstaande foto is een mooie foto, maar je ziet geen mensen in beeld. Is dit een aantrekkelijk restaurant om vanavond te gaan eten?

Tip 3: verhoog je conversie door optimale productervaring

Nog tastbaarder maak je je product als je bezoekers van je website de gelegenheid geeft om het van alle kanten te bekijken en erop in te zoomen. Hiermee bewerkstellig je een optimale productervaring. Omdat het haast lijkt of je het product ermee in handen hebt, neem je er eventuele twijfel mee weg. De klant zal er zekerder van zijn dat dit hetgeen is wat hij of zij zoekt en zo waarschijnlijker tot een koop overgaan.

Je website dient dus foto’s in een hoge resolutie weer te geven en bij voorkeur ook een mogelijkheid om te zoomen op de foto.

Tip 4: De kracht van de juiste focus

Niet alleen je product zelf, ook de manier waarop je het presenteert is van belang. Er bestaan drie manieren waarop je een krachtige focus in je foto’s aan kunt brengen. De eerste manier is door middel van scherptediepte, waarbij het object afsteekt tegen de wazige achtergrond. Ook middels bewegingsonscherpte springt het object waar het om gaat uit de foto.

Alternatieven voor eigen foto’s

Lukt het om een bepaalde reden niet om zelf voor originele foto’s te zorgen? Afhankelijk van de producten of diensten die je verkoopt, zijn er op internet voldoende mogelijkheden te vinden. Wees je er wel van bewust dat de foto’s die je hier vindt, niet zomaar mogen worden gebruikt. Zo is aan de foto’s op Google Images vrijwel altijd een intellectueel eigendomsrecht verbonden. Een goed alternatief zijn de stockfoto’s, waarvoor verschillende databanken bestaan. Hier rusten Creative Common licenties op. Deze auteursrechten zijn een stuk flexibeler maar je mag ze vaak niet zomaar gratis gebruiken.