Branding: emotie als basisfundament

Innerlijke gevoelens, lichamelijke reacties en expressie veranderingen in het gedrag dat opgeroepen wordt of spontaan ontstaat bij bepaalde situaties.

Kortweg: emoties. Een prachtig en krachtig instrument om te verbinden en te groeien. In deze blog lichten wij toe hoe emotie als basisfundament jouw branding naar het volgende level kan tillen!

Het is een vergissing om te denken dat consumenten rationele wezens zijn. Wij zijn namelijk emotie-gedreven en instinctief handelende wezens. Onze hersenen bestaan uit drie verschillende lagen: reptielenbrein (basisbehoeften en zelfbescherming), emotionele brein (emotioneel voelen) en het rationele brein (rationeel denken). Deze volgorde is bepalend voor het keuzeproces. Wat veel niet weten is dat het emotionele brein circa 95% (!) van de besluiten neemt. Hier ligt dus een kans! Speel met je marketingcampagne in op de emotionele aspecten in plaats van het rationeel denken en beslissen.

Hoe doe je dit?

Identificeer eerst de behoeften en het verlangen van je doelgroep. Koppel daarna deze emoties aan je product(en) of dienst(en). Is dat gelukt? Dan kun je de communicatiestrategie gaan opstellen. Vertaal dit in je marketingcampagne en bedenk welke communicatie-uiting op welke emotie gaat inspelen. Een tweetal aspecten die ons altijd helpen:

Menselijkheid

Mensen doen zaken met mensen. Door te sturen op de persoonlijke benadering van jouw product of dienst wek je sympathie en vertrouwen op. Vertrouwen is in het digitale tijdperk enorm belangrijk.

Storytelling

Verhalen verbinden! Dit is een super effectieve manier voor het overbrengen van emoties. Deel zelf je verhaal of stimuleer klanten om hun persoonlijke ervaringen met jouw brand te delen.
De uitstraling (kleur, geur en geluid) en het verhaal rond je brand heeft grote invloed op de kwaliteit die je doelgroep ervaart. Met de juiste mix boost je zowel op korte als lange termijn je brandimago én werk je aan een duurzame klantrelatie.

Heb je vragen of behoefte om te sparren? De (digitale) koffie staat voor je klaar!