Call to Action, wat is dat eigenlijk?

Call to Action, dat klinkt hip! Maar wat is dat eigenlijk? Heb ik dat nodig op mijn website? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wij Boosten uw kennis op het gebied van marketing. In deze blog bespreken wij in simpele taal het onderwerp Call to Action.

Call-to-action op jouw website

Specifiek gaan we in op:

  1. Wat is een Call to Action?
  2. Wat zorgt ervoor dat mensen daadwerkelijk klikken op jouw Call to Action?

Wat is een Call to Action?

Een Call to Action (meestal afgekort als CTA) is een afbeelding of tekstregel die uw bezoekers, aanzet tot het doen van een gewenste actie. Het is, letterlijk, een “oproep” om een ​​”actie” te ondernemen.

De actie die mensen willen ondernemen kan van alles zijn:

  • Download een e-boek
  • Meld je aan voor een webinar
  • Ontvang een kortingsbon
  • Woon een evenement bij

Een CTA kan overal in je marketing worden geplaatst – op je website, in een e-boek, in een e-mail of zelfs aan het einde van een blogpost.

CTA zijn vaak buttons en bestaan in alle vormen, kleuren en maten. Het is een knop of button die iemand aan moet zetten tot het ondernemen van actie,  zoals de naam natuurlijk ook al doet vermoeden. Hierbij kan je denken aan een bestelbutton of een contactbutton. Het doel van zo’n knop is allereerst het trekken van de aandacht van de bezoeker. Maar uiteindelijk is conversie het belangrijkste doel. Je wilt dat jouw bezoeker iets gaat doen.

CTA herkennen

Nog steeds niet zeker wat ze zijn? Je zult ze kennen als je ze ziet.

Call-to-action button voorbeelden

In de meeste gevallen heb je slechts één CTA in uw marketinguiting, maar soms zijn er speciale gevallen waarin u meerdere CTA’s zou kunnen opnemen. Meestal heeft u voldoende aan één goede CTA. Eenvoud is vaak het meest krachtig.

Je kunt niet zomaar een button toevoegen genaamd “Klik hier!” en deze dan neon groen maken. Dat gaat niet werken. Waarom zou een bezoeker hierop klikken?

Een goede CTA moet voldoen aan een aantal regels. Hieronder geven wij in 5 punten aan waaraan een goede CTA moet voldoen. We noemen dit de controlelijst voor een effectieve CTA.

 

Controlelijst effectieve CTA

Wanneer je de eerste Call to Action maakt zonder er bij na te denken, kan het goed fout gaan. In plaats van dat mensen klikken op de CTA, sluiten ze uw website. Om je te helpen de beste mogelijke CTA te maken, volgt hier een korte checklist voor de essentiële elementen van een goede CTA.

1. Kies een opvallend ontwerp

Als u wilt dat iemand op uw CTA klikt, dan moet de bezoeker deze eerst opmerken. De CTA mag zeker afwijken van je huisstijlrichtlijnen. De kleuren moeten contrasteren met je websiteontwerp. De CTA mag redelijk groot zijn. Niet overdreven groot maar wel voldoende aanwezig. De beste presentaties van een CTA button zijn bij afmetingen van ongeveer 225px breed en 45px hoog.

De perfecte knopkleur voor een call to action bestaat niet. Wat wel belangrijk is om te onthouden:  de knop dient voldoende contrast te hebben ten opzichte van de achtergrond.

2. Kies een goede actie zin

Een knop met ‘klik hier’ of ‘vraag aan’ is onvoldoende. Betere voorbeelden zijn:

  • Probeer een maand gratis
  • Aanmelden – probeer vrijblijvend
  • Bestel nu!

3. Verhoog de witruimte rond de CTA button

Door de witruimte rond de knop te verhogen, valt de button meer op. Andere objecten kunnen afleiden. Plaats de CTA daarom vrij van andere zaken en zorg voor voldoende witruimte.

4 .Geef duidelijk aan wat u aanbiedt

Er mag voor de bezoeker geen twijfel zijn wat hij of zij ontvangt na het aanklikken van de CTA. Ben duidelijk in je boodschap.

5. Haal de klant over, vertel de voordelen van jou product

Geef de bezoeker een duwtje in de rug. Bij twijfel kan het zijn dat je de bezoeker kan overhalen. Denk aan het tonen van review cijfers of sterren. Maar ook andere zekerheden zoals garantie of ‘niet goed, geld terug’.

Call-to-action op jouw website

… En dat is de basis van CTA’s. We hopen al je vragen te hebben beantwoord. Zo niet, neem dan contact op!