De dag van de Statistiek

Vorige week was de ‘Dag Van De Statistiek’. Blijkbaar krijgen statistieken ook een dag toegewezen om in het zonnetje te staan. We kunnen er lang en kort over zijn, maar het is gewoon saai. Behalve als al je cijfers en balken groen kleuren, dan wordt het een ander verhaal.

Statistieken op social media heb je nodig – of beter gezegd hebben wij nodig- om te bekijken of berichten aanslaan bij de doelgroep. Is je bereik gedaald na het plaatsen van een informatief bericht? Plaats de volgende keer een ander soort bericht, bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap. In deze blog lees je meer over de statistieken van Instagram, Facebook en LinkedIn. Om hier toegang voor te hebben, moet je wel een bedrijfspagina hebben.

 

statistiek

Instagram statistieken

De statistieken van Instagram zijn alleen in de app op je telefoon zichtbaar. Je kunt dit bekijken voor je hele account of per bericht. Let er wel op, de statistieken zijn alleen toegankelijk als je een meer dan 100 volgers hebt.

Je hebt inzicht in gegevens over je volgers zelf: bereik je meer mannen of de vrouwelijke doelgroep? Wat is de gemiddelde leeftijd van volgers? Waar komen ze vandaan? Waar liggen hun interesse? Zo kun je nog wel even doorgaan.
Anderzijds krijg je een indruk hoe individuele berichten scoren. Denk hierbij aan informatie over het bereik, betrokkenheid, websiteklikken en je volgers. Welke posts krijgen de meeste comments of likes? Op deze manier kom je ook te weten welke berichten de meeste nieuwe volgers opleverden en welke content de meeste traffic naar je website genereerde. Het nut ervan? Je kunt uitzoeken welke type berichten wel of niet effectief zijn!

Facebook statistieken

Om met de juist uitslagen aan de slag te kunnen, moet je weten waar je de statistieken kunt vinden. Bovenaan je pagina staat een witte zoekbalk met meerdere tabbladen. Uiteraard kies je voor statistieken en voilà, je hebt nuttige informatie en inzichten over je bedrijfspagina. De volgende informatie wordt door Facebook aangeleverd.
·     Aantal volgers en ‘Vind ik leuks’.
·     Bereik en betrokkenheid van het bericht.
·     Acties van fans.
·     Demografische gegevens van je fans en van bereikte personen.
·     Tijden dat fans online zijn, gemiddeld en daggemiddelde.

Door de mate van betrokkenheid te analyseren, kun je erachter komen welke berichten voor veel interactie zorgen. Dit is belangrijk om te weten, want Facebook houdt van berichten die relevant zijn voor je doelgroep. Berichten met veel betrokkenheid, krijgen vaak meer bereik. Hierbij is het belangrijk om authentiek te zijn in je marketinguitingen. Facebook straft je als je berichten niet relevant zijn voor je doelgroep. Veel likes wil niet altijd betekenen dat je betrokkenheid hoog is. Het ligt er namelijk ook aan hoeveel personen het bericht hebben bekeken.