Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter, Snapchat…

Hoe en wat met social media: welk kanaal moet jij gebruiken

Tegenwoordig zijn de online platformen niet meer op één hand te tellen. Sterker nog, overzicht houden in dit woud van applicaties is bijna onmogelijk. Toch is social media een van de makkelijkste manieren om jouw merk in de markt te zetten. Via social media kom je in contact met huidige klanten én nieuwe klanten. Je kunt je volgers eventueel zelfs vragen stellen over nieuwe producten of waar je klanten het meest in geïnteresseerd zijn.

Daarnaast kan social media helpen bij het groeien van je sales, het zorgt voor meer verkeer naar je website met maar één klik. Zo groeit de naamsbekendheid van je merk en kun je je onderscheiden van de rest. Maar welke platformen kun jij het beste gebruiken? Na het lezen van de ze blog weet jij het antwoord op deze vraag!

Voordat je een keuze maakt voor een bepaald platform is het belangrijk om te kijken naar je doelgroep en je doelstellingen. Elk online platform heeft een eigen identiteit en ‘soort’ gebruikers. Een goede keuze maak je aan de hand van je social media-strategie. Deze strategie moet inzicht geven in het hoe, wat en waarom van je merk online.

Facebook
Het meest gebruikte platform ter wereld is Facebook. Het social media kanaal ligt de laatste tijd onder vuur na misbruik van gebruikersdata. Het aantal accounts loop hierdoor terug (met name bij de millenniums). In Nederland gebruiken nog steeds 7 miljoen Nederlanders dagelijks Facebook. Dit platform biedt de mogelijkheid om naast je persoonlijke profiel een bedrijfsprofiel aan te maken. Deze variant heeft veel meer mogelijkheden om te adverteren, dit kan zowel gratis als betaald. Facebook kan het best gebruikt worden bij het bouwen van een ‘community’.

Instagram
Komt jouw bedrijf vaak op mooie plekken? Leg deze momenten vast en plaats ze op Instagram! Dit platform is vooral populair in de doelgroep 18-30 jaar maar wordt ook veel gebruikt door 30-plussers. In totaal ‘zitten’ 2,7 miljoen Nederlanders op Instagram. Een leuk idee is, om elke week een medewerker aan te wijzen die het Instagram-account van jouw bedrijf tijdelijk overneemt. Dit levert niet alleen leuke en vaak komische beelden op, maar je zal zien dat je aantal volgers gaat groeien. Sinds Facebook eigenaar is van Instagram, is het mogelijk om je foto’s en teksten niet alleen op Instagram, maar automatisch ook op Facebook te posten.

LinkedIn
LinkedIn kan worden gezien als het beste platform om inzichten te verkrijgen van gebeurtenissen in het bedrijfsleven en tevens kan je het gebruiken voor een verandering in je carrière. Met LinkedIn kun je makkelijk contacten leggen en een netwerk opbouwen. Op LinkedIn komen zaken als studie, banen en andere vaardigheden aan bod op je persoonlijke pagina. Daarnaast kan je bedrijfspagina’s op LinkedIn aanmaken. Een ander voordeel van LinkedIn is de connectie met Google, wanneer een geïnteresseerde je naam Googled staat je LinkedIn-pagina bovenaan! In Nederland gebruiken ruim 600.000 (zaken)mensen dagelijks LinkedIn. Een stijging van 18% ten opzichte van 2018.

Pinterest
Dit platform is het meest geschikt voor visuele industrieën en/of marketing. Dit platform wordt door veel verschillende leeftijdscategorieën gebruikt en met name door vrouwen. Vooral meubelzaken, plantenwinkels, tuinarchitecten e.d. zetten Pinterest in om de volgers te inspireren. Pinterest werkt in tegenstelling tot Facebook en Instagram niet met een algoritme. Zo hoef je niet dagelijks actief te zijn om iets te missen. Als één van de laatste social media kanalen biedt Pinterest advertentiemogelijkheden.

Twitter
Twitter is het meest actuele medium van deze lijst. Het fenomeen ‘tijdlijn’ wordt door Twitter de meeste eer aan gedaan. Het aantal gebruikers neemt af (900.000 in Nederland), maar dit platform wordt met name door (jong)volwassenen gebruikt tussen de 18 en 40 jaar.

YouTube
YouTube is het platform, dat de strijd aangaat met TV. Via YouTube kan iedereen een eigen ‘zender’ oprichten en hier video’s op plaatsen. Vooral onder jongeren is dit medium sterk in trek. Ook YouTube werkt zonder algoritme waardoor het social media kanaal (met name door de jeugd) steeds meer als zoekmachine wordt gebruikt. YouTube lijkt daarom een concurrent te worden van Google, al nam laatstgenoemde in 2006 YouTube over… Ondernemingen die geen (of een weinig) actieve YouTube-strategie hebben en die zich richten op de jeugd, moeten serieus gaan nadenken over de kansen die YouTube biedt.

Tot slot
Facebook is nog steeds het grootste medium, dit medium wordt samen met Instagram het meest gebruikt op dagelijkste basis. Jongeren richten zich steeds meer op Snapchat, Instagram en YouTube. Pinterest wordt minder gebruikt maar is wel makkelijk te onderhouden. Het aantal gebruikers van Twitter neemt gestaag af en dit medium lijkt dan ook op zijn retour. LinkedIn is het beste platform voor zakelijke doeleinden. Dit platform kan worden gezien als visitekaartje voor jezelf of je bedrijf en is ook goed voor zoekmachine-marketing. De besproken resultaten zijn de uitkomst van een onderzoek van NewCom Research en Consultancy.

Meer weten?

Of wil je een vrijblijvende offerte opvragen? We gaan graag met je in gesprek. Je kunt daarvoor het onderstaande formulier gebruiken of ons bellen op 0497 23 40 01. We nemen altijd binnen een werkdag contact met je op!