Social selling via Linkedin + Social selling index score

Onze laatste blog is geschreven over het onderwerp Social Selling. Wij hopen dat je de eerste stappen hebt genomen om te gaan ‘verkopen’ via Social Media. In deze nieuwe blog zoomen we in op Social Selling via Linkedin. En om je extra te motiveren gaan we je inspanning zichtbaar maken middels de Social Selling Index score van Linkedin.

Bedrijfspagina Boost Creators LinkdIn

LinkedIn – het zakelijke Social Media netwerk

Sinds jaren is LinkedIn het Social Media netwerk voor zakelijke contacten. Naast het zichtbaar maken je werkervaring is het beheren van zakelijke contacten één van de belangrijkste functies op LinkedIn.

Zoals je kan lezen biedt LinkedIn een grote potentie om aan Social Selling te doen.

LinkedIn is een van de meest effectieve B2B-verkoop- en marketingkanalen. Het is een van de weinige plaatsen waar mensen met een zakelijke passie kunnen praten over het waarom en het hoe van hun branche of product.

Je persoonlijke LinkedIn-pagina staat centraal

Je LinkedIn-bedrijfspagina is nog steeds een belangrijk kanaal voor het delen van bedrijfsnieuws, maar je persoonlijke LinkedIn-account heeft een grotere kans om een ​​verkoop te genereren dan je bedrijfspagina.

Waarom? Omdat Sales over relaties gaat en relaties tussen mensen plaatsvinden.

Controleer voordat je begint met Social Selling je LinkedIn pagina eens kritisch. Is het een verheerlijkt CV, of zegt het iets over je persoonlijke merk? Hieronder volgen een paar tips om je persoonlijke LinkedIn pagina klaar te maken voor Social Selling.

Profiel foto. Uw profielfoto hoeft geen professionele foto te zijn, maar het moet een nauwkeurige weergave zijn jou als professional. Wij adviseren dus geen vakantiefoto te gebruiken!

Headline / ondertitel. Onderscheid jezelf door de “Why” te delen. Wat heb jij te bieden aan jouw netwerk. Schrijf een korte en krachtige headline waarin je uitlegt wat jouw toegevoegde waarde is.

Samenvatting. Houd dit kort en gefocust op je doelstelling. Dit moet een elevator pitch zijn voor jou als contactpersoon, niet voor je product.

Ervaring. Simpel gezegd, niemand leest wat u deed bij uw laatste baan, laat staan ​​bij een baan tien jaar geleden. Tenzij ze recruiter zijn! Maak ook hier weer een korte en krachtige samenvatting.

Tijd om te starten – Social Selling via LinkedIn

Je profiel is nu gereed. Tijd om te starten met Social Selling via Linkedin

Maak eerst een lijst met potentiële prospects (personen of bedrijven). Identificeer de besluitvormers waarmee je contact  wil maken. Klik op de knop ‘Volgen’ om hun updates in uw feed te ontvangen. Wat posten ze, waar geven ze commentaar op, welke vragen stellen ze? Vind onderwerpen waar je je op richt en neem deel aan het gesprek.

Als je een gemeenschappelijke verbinding hebt, kun je rechtstreeks contact opnemen of een connectieverzoek sturen. Maar onthoud, niemand houdt van een ‘cold call’. Zorg dus eerst voor interactie omtrent het onderwerp voordat je een connectieverzoek stuurt.

Deel dingen die je leuk vindt aan je rol, bedrijf of branche. Wees moedig en geef je mening over kwesties waarmee je branche te maken heeft. Praat over je kernwaarden en vertel interessante verhalen over succesvolle projecten.

LinkedIn meet ook je betrokkenheid in blogs of artikelen. Plaats minstens een keer per maand een langer stuk en deel het met je netwerk. Zoek een relevant en actueel onderwerp en deel je inzichten met je netwerk.

Neem relevante hashtags op in je berichten. Net als op Twitter en Instagram, zorgen hashtags op LinkedIn ervoor dat mensen gemakkelijk op inhoud kunnen zoeken.

Vergeet niet, sociale media draait voornamelijk om het gesprek! Reageer op opmerkingen,  stel vervolgvragen en deel berichten van anderen.

LinkedIn Social Selling Index – je score meten

LinkedIn geeft inzicht hoe actief jij bent in Social Selling en vergelijkt dit met andere mensen in jouw branche. LinkedIn noemt dit de Social Selling Index.

Deze  ‘Social Selling Index’ (SSI) score, is een onderdeel van de Sales Navigator, een tool waarvoor je normaal betaald maar in dit geval is de SSI als losse tool ook gratis is gebruiken.

Bekijk direct jouw score via deze url: https://www.linkedin.com/sales/ssi

De SSI score geeft een puntenaantal tussen de 0 en 100 en impliceert de kwaliteit van jouw LinkedIn gebruik zoals we hierboven hebben beschreven. Op je profiel zelf heb je de status ‘Zeer deskundig’ of ‘All star’ misschien staan, maar dat zegt alleen maar welke onderdelen je toegevoegd hebt aan je profiel. Deze score gaat meer om de inhoud en de activiteit van jou LinkedIn account. De score is opgebouwd uit:

  • Het creëren van je eigen professionele merk
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
  • Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen
  • Het bouwen aan een sterk netwerk
Voorbeeld Social Selling Index Score
Voorbeeld Social Selling Index Score

Bekijk nogmaals de tips in deze blog en begin met Social Selling. Kijk af en toe eens naar je Social Selling Index score op Linkedin en probeer met onze tips je score te verbeteren?