Social selling: wat is het en hoe kan ik hiermee starten?

Social selling: wat is het en hoe kan ik hiermee starten?

Social Selling is mogelijk een bekende term voor je maar wat is dat nou precies? Hoe kan ik dit effectief inzetten voor mijn business? In deze blog geven wij uitleg over dit onderwerp en geven wij tips hoe je effectief kan gaan verkopen met een boost via social media.

Social selling wat is het?

Bij Social Selling is het de kunst om klanten naar jou toe te laten komen als warme lead. Het vervangt dus deels ‘cold calling’. Als persoonlijk merk op social media deel je online je kennis en expertise. Je zoekt je mogelijke klanten op, op Social media. Daar creëer je waarde, wek je nieuwsgierigheid, en ga je interactie aan. Je plant als het ware een zaadje in de hoofden van je mogelijke klanten. Je draait het verkoopproces dus eigenlijk om. Je zorgt dat klanten naar jou toe komen omdat ze je zien als expert op jouw vakgebied.

Je kan de interactie aangaan door te reageren op anderen, een bericht te liken of delen of door je te mengen in discussies. Je laat zien dat je verstand hebt van het onderwerp en daarmee vergroot je je geloofwaardigheid.

Jij bent de expert van jouw vakgebied. Je hoofd zit vol met waardevolle informatie die je met jouw doelgroep gaat delen. Naast eerder genoemde interacties kan je dus ook zelf content gaan maken. Dit kunnen artikelen zijn (content blogs), video (vlogs) of bijvoorbeeld een online webinar. Kies een middel wat goed bij je past, dan voelt het natuurlijk aan en blijf je gemotiveerd.

Social Selling is een prima manier om stap-voor-stap vertrouwen te winnen en klanten op een warme manier te verleiden om zaken met je te doen.


Hoe begin ik met Social Selling?

Dit is een vraag die wij vaak te horen krijgen. Men zegt niet voor niets ‘Alle begin is moeilijk’. Maar wij gaan jou met deze tips snel op weg helpen om de eerste stappen te nemen in Social Selling.

De voorbereiding

Een goede voorbereiding is natuurlijk altijd belangrijk. De belangrijkste stap is het bepalen van je doel. Stel een SMART doel op. Bijvoorbeeld: Ik wil in de komende 3 maanden mijn persoonlijke merk verstevigen op twee social media kanalen en mijn connecties verdubbelen. Dit ga ik doen door actief informatie te delen en dagelijks interactie aan te gaan.

Voordat je begint is het belangrijk om te bepalen waar je klanten zitten. Verkoop je aan consumenten (B2C) of aan bedrijven (B2B). Probeer je in te leven in je klant en doe onderzoek. Bepaal de juiste kanalen waar jij je klanten gaat vinden. Beperk je in het begin tot twee of eventueel drie social media kanalen. Later kan je dit uitbreiden.

Als je een autoriteit wil worden in je vakgebied, dan heb je een professionele uitstraling nodig. Zorg dus dat je social media profielen er professioneel en aantrekkelijk uitzien:

  • Zorg voor een goede profielfoto. Kijk recht in de camera.
  • Kies een goede titel bij je profiel die iedereen begrijpt.
  • Zorg voor een gevuld portfolio met eerdere opdrachten.

Opbouwen van bekendheid

Dan is het nu tijd om te beginnen! Maak tijd vrij voor social media en zorg dat je voor jezelf de juiste tools hebt. Je kan van alle social media kanalen een app op je telefoon installeren zodat je ook Social Selling kan uitvoeren terwijl je op de bank zit.  Zoek je doelgroep op, maak connecties en deel relevante informatie!

Tips:

  1. Bepaal voor jezelf een doel en schrijf deze doelstelling SMART op.
  2. Bepaal je doelgroep en de online locatie van je doelgroep.
  3. Bedenk wat je te bieden hebt aan je doelgroep, oftewel wat is je ‘propositie’.
  4. Kies de juiste social media kanalen. Begin met maximaal twee of drie kanalen.
  5. Vermijd commerciële uitingen, dus geen aanbiedingen maar deel nuttige informatie.
  6. Maak een content kalender. Dit kan je heel simpel doen door in je agenda tijd te blokken om content te maken en te publiceren conform je doelstelling.
  7. Maak connectie met warme leads. Mensen die vaker reageren op je berichten zijn mogelijk geïnteresseerd in je diensten. Je kan ze altijd direct benaderen via social media of via de ouderwetse telefoon.

Meer weten?

Of wil je een vrijblijvende offerte opvragen? We gaan graag met je in gesprek. Je kunt daarvoor het onderstaande formulier gebruiken of ons bellen op 0497 23 40 01. We nemen altijd binnen een werkdag contact met je op!