Wat is influencer marketing en wat kan een influencer doen voor mij?

Influencer marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing. Hierbij ligt de focus op bepaalde, vaak bekende personen, die online een grote achterban hebben. Deze personen hebben een soort van voorbeeldfunctie voor hun publiek. Daarmee kunnen ze als ware ‘invloed’ uitoefenen op hun groep volgers. Daarom noemen we deze groep naar het Engelse woord influencer.

Boost je branding met influencer marketing

De sociale invloed van deze social media influencer kan worden gebruikt, doordat bedrijven advertentieruimte of andere promotie inkopen op de kanalen van deze persoon. De marketingactiviteiten die bedrijven in samenwerking met een influencer bedenken en uitvoeren noemen we dan ook influencer marketing. In de praktijk zie je dit vaak terug als winacties of gesponsorde video’s op het platform van de influencer.

Alleen Youtube?

Influencers, in tegenstelling tot beroemdheden, kunnen overal zijn. Ze kunnen iedereen zijn. Wat hen invloedrijk maakt, is hun grote aanhang op internet en sociale media. Een influencer kan een populaire modefotograaf zijn op Instagram maar ook een goede cybersecurity-blogger die tweets de wereld in stuurt over zijn vakgebied. Maar denk ook aan een gerespecteerde marketingmanager op LinkedIn. Binnen elke sector zijn er invloedrijke mensen – je hoeft ze alleen maar te vinden. Ze worden gemakkelijk herkend door hun honderdduizenden (zo niet miljoenen) volgers, en dat is de doelgroep die u mogelijk kan helpen.

Het gaat dus niet alleen om bekende Youtubers maar het kunnen ook vakspecialisten zijn met een populaire blog of een groot Twitter account.

Youtuber Boaz voor Sunny Tent

Soorten influencers

Influencers kan je in 4 doelgroepen indelen. Grofweg heb je mega, macro, micro en nano influencers. Deze woorden geven het al aan. Je hoeft dus geen miljoenen volgers te hebben. Juist de influencers in een specifieke “niche” kunnen interessant zijn voor jou.

  • Nano-influencer: max 5.000 volgers
  • Micro-influencer: 5.000 – 50.000 volgers
  • Macro-influencer: 50.000 – 300.000 volgers
  • Mega-influencer: 300.000+ volgers

Mega influencers zijn in Nederland de Enzo Knols (2+ miljoen abonnees), NikkieTutorials (11+ miljoen abonnees) en internationaal gezien PewDiePie (bijna 100 miljoen abonnees). Maar denk ook Kim Kardashian (124+ miljoen volgers op Instagram) is een mega influencer. Maar let op, deze mega influencers zijn zeer duur en zeker niet altijd geschikt om jouw product of dienst te promoten.

Micro of Macro influencers zijn mogelijk een goed alternatief. Deze maken aansprekende content en beginnen eigenlijk pas net op te vallen in de markt. Kenmerkend aan een micro influencer is de specifieke doelgroep, oftewel een niche die ze bedienen. Bij deze groep gaat het om het creëren van kwaliteit en niet de grootte van het netwerk. Ook hebben ze vaak meer interactie met hun community of doelgroep. Ze hebben vaak 5.000 tot 300.000 volgers.

Nano influencers zijn vaak nieuwkomers. Vaak zien ze zichzelf niet eens als influencer. Het zijn vaak ‘alledaagse’ mensen die hun passie over een onderwerp uiten op social media of op een blog. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaardere bron gezien. Ze creëren betrokkenheid door snel en accuraat te reageren op vragen en opmerkingen.

De voor- en nadelen van influencer marketing

Voordelen:

  • Je bereikt snel en gemakkelijk je doelgroep met deze vorm van marketing. Wanneer je de juiste influencer hebt, kun je snel en makkelijk dichter bij je doelgroep komen doordat de doelgroep al is opgebouwd. Kies dus niet zomaar een influencer uit, maar doe een gedegen onderzoek of de persoon wel echt bij jouw bedrijf en jouw producten past
  • Ze zijn uniek, men volgt een influencer natuurlijk niet zomaar. Ze hebben een bepaalde uitstraling waar de doelgroep van gecharmeerd is.
  • Ze zijn een autoriteit in hun vakgebied. Mensen geloven wat een influencer zegt omdat ze worden gezien als specialist in het vakgebied.
  • Geen focus op verkooppraatjes maar goede content. Verwerk je product of dienst op een informatieve manier in de uiting. Hierdoor blijft het interessant zonder commercieel sausje.

Nadelen:

  • Moeilijker meetbaar. Marketing moet natuurlijk iets opleveren en dat wil je meten. Probeer slim gebruik te maken van tagging of specifieke kortingscodes om je influencer campagnes meetbaar te maken.
  • De juiste influencer vinden kan lastig zijn. Hoe vind je nu de juiste influencer die past bij jouw bedrijf en product. Het inzetten van influencers kan lastig zijn en tijdrovend. Gelukkig zijn er diverse partijen die vraag en aanbod bij elkaar brengen om dit makkelijker te maken.
  • Kosten. Ja ook een influencer wil natuurlijk iets verdienen. Mega influencers zijn heel duur maar een meer specifieke influencer kan jouw marketing ook een flinke boost geven.

Voorbeeld en hulp

Leuk verhaal maar hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Binnenkort publiceren wij onze nieuwe case, waarin Youtuber Boaz zijn netwerk inzet om een klant van Boost Creators te helpen. Volg onze kanalen of website.